Essay: Paradise Lost. From Style Wars to War Styles

Guns exert an ambivalent fascination. Embodiments of power and dominance, they also signify pain and death. Whether they help maintain public order, are used to exercise individual or collective violence, provide personal safety, or are sports or professional equipment: firearms and the menace they signal are always embedded in social structures. They are among us. The exhibition Under Arms. Fire & Forget 2 at the Museum Angewandte Kunst in Frankfurt examines the echoes of weaponry and the aesthetic of military equipment in fashion, design, art, and everyday culture. The show complements and extends the exhibition Fire & Forget. On Violence at the KW Institute for Contemporary Art, Berlin, in 2015, which explored the ways contemporary culture deals with weaponry and violence. Taking its title from an English colloquialism for ammunition, the publication “AMMO” emulates the glossy aesthetic of the art, advertising, design, and fashion press. Contributions by renowned guest authors including Olaf Arndt, Richard Brem, Klaus Günther, Andreas Hofbauer, and Barbara Vinken delve into fields such as military history and psychoanalysis, discuss nonlethal weaponry, camouflage, and the justification of self-defense, and analyze the reasons behind the popularity of military references in fashion.

Artists, designers, and labels: 5.11, Alpha Industries, Ron Amir, Michael J Baers, Dafne Balatsos, Walter van Beirendonk, Julius von Bismarck, Eddie Borgo, James Bridle, Roy Brand, Ori Scialom, Keren Yeala-Golan, Brogamats, Marcelo Cidade, Dorothy, Extranight, Omer Fast, Robbert & Frank, Hasbro, Raffaele Iannello, Clara Ianni, Juan Cristobal Karich, Bernard Khoury, Shinseungback Kimyonghun, Knucklecase, Korpys / Löffler, Barbara Kruger, Helmut Lang, Gonçalo Mabunda, Ives Maes, Kris Martin, Rami Maymon, MCM x Tobias Rehberger, Alexander McQueen, Mounser, Antonio Murado, Rabih Mroué, Timo Nasseri, Neozoon, Nike, Sadak, Ted Noten, James Piatt, Jon Rafman, Julian Röder, Fannie Schiavoni, Timur Si-Qin, Nedko Solakov, Philippe Starck, Viktor & Rolf, Kanye West x Adidas Yeezy, Sharif Waked, Ala Younis, Peter Zizka

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My contribution as pdf: Paradise Lost. From Style Wars to War Styles

Waffen üben eine ambivalente Faszination aus. Sie verkörpern Macht und Überlegenheit und bedeuten zugleich Schmerz und Tod. Ob als Mittel zur Aufrechterhaltung der öffentlichen Ordnung, zum Zweck der individuellen oder kollektiven Gewaltanwendung, zur eigenen Sicherheit getragen oder als Sport- oder Arbeitsgerät verwendet: Waffen und die von ihnen ausgehende Bedrohung sind immer in soziale Strukturen eingebunden. Sie sind unter uns. Die Ausstellung Unter Waffen. Fire & Forget 2 im Museum Angewandte Kunst in Frankfurt folgt den Spuren, die Waffen und Militärästhetik in Mode, Design, Kunst und Alltagskultur hinterlassen. Damit erweitert und ergänzt sie die 2015 im KW Institute for Contemporary Art in Berlin gezeigte Ausstellung Fire & Forget. On Violence, die der Frage nachgegangen war, wie Waffen und Gewalt in der Kunst der Gegenwart verhandelt werden. Die Publikation „AMMO“ – kurz für das englische Wort ammunition (Munition) – ist in der Ästhetik eines Hochglanzmagazins aus Kunst, Werbung, Design und Mode produziert. Beiträge von renommierten Gastautoren wie Olaf Arndt, Richard Brem, Klaus Günther, Andreas L. Hofbauer und Barbara Vinken behandeln Bereiche wie Militärgeschichte und Psychoanalyse, thematisieren nicht-tödliche Waffen, Camouflage, die Rechtfertigung der Selbstverteidigung und ergründen, warum in der Mode militärische Referenzen so beliebt sind.

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Mein Beitrag als pdf: Paradise Lost. Von Stilkriegen zu Kriegsstilen