Mode Bewegt Bild.
The Fashion Film Effect

Fashion is an expression of the times in which it emerges. In view of the fact that there’s nothing at all unusual about shooting a film clip with one’s smartphone these days, it’s hardly surprising that designers and fashion companies have also discovered the medium of the internet clip for their own purposes. Within that context, the boundaries between the advertising film and neighbouring genres such as the music video or the art film are becoming ever more fluid.On the occasion of the B3 Biennale of the Moving Image 2015, the Museum Angewandte Kunst presented a selection of fashion films. The show manifested the biennial theme Expanded Senses by allowing visitors to experience an interplay between clothing and the body, sound and digital technology in a wide range of film clips and multimedia video installations. Via movement, sound and visual effects the displays together found their way to a new, independent genre and thus, each in their own way, represented an expansion of the possibilities offered by traditional forms of fashion presentation such as photography, illustration and the fashion show. At the same time, they exemplified the countless contemporary productions that all contribute to the heterogeneity of the phenomenon.

The Fashion Film Effect” – the show’s subtitle is a term coined by the fashion theorist Marketa Uhlirova – is first and foremost a means of presenting clothing in motion. This intent is enhanced by the capacity of the film medium to expand fashion’s physical qualities to include further sensory elements, in which context experimental effects as well as sound and rhythm play fundamental roles. Particularly the non-narrative fashion film explored the creative possibilities of both fashion and film. The materiality of clothing is infinitely exponentiated into an elastic, polymorphous variable.

Curator: Dr. Mahret Kupka

Janus á Argjahøvda/Barbara ì Gongini, Daniel Arsham/Calvin Klein Collection, Daniel Askill/Alexander McQueen, Eliott Bliss/Lady Dior, Jamie Brunskill/Alexander McQueen, Matthew Donaldson/Stephen Jones Millinery, Kevin Frilet/Prada, Guðmundur Hallgrímsson/Mundi & 66° North, Ruth Hogben/Gareth Pugh, Mat Maitland/KENZO, Warren Du Preez & Nick Thornton Jones/Iris Van Herpen, Ish Sahotay/Little Boots, Jacob Sutton/Chalayan, Partel Oliva/KENZO, William Williamson

02 October 2015 – 31 January 2016

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Mode ist Ausdruck der Zeit, in der sie entsteht. Wenn es heute zur Selbstverständlichkeit geworden ist, mit dem Smartphone Clips zu drehen und mit einem weltweiten Publikum zu teilen, so mag es nicht verwundern, dass auch Designer und Modeunternehmen das Medium des Internetclips längst für sich entdeckt haben. Dabei scheinen die Grenzen zwischen Werbefilm und angrenzenden Genres wie Musikvideo oder Kunstfilm zunehmend zu verschwimmen.
Zur B3 Biennale des bewegten Bildes 2015 stellte das Museum Angewandte Kunst ausgewählte Modefilme vor. Getreu dem Thema der Biennale – Expanded Senses – erlebten die Besucherinnen und Besucher ein Zusammenspiel aus Kleidung und Körper, Sound und digitaler Technik in Filmclips und multimedialen Videoinstallationen. Allen Exponaten gemeinsam war, dass sie in Bewegung, Ton und visuellen Effekten zu einem neuen, eigenständigen Genre fanden und damit auf eine je eigene Weise eine Erweiterung der Möglichkeiten traditioneller Formen der Modevermittlung wie Fotografie, Fashionshow und Illustration darstellten. Zugleich standen sie beispielhaft für eine Vielzahl zeitgenössischer Produktionen, die alle zur Vielseitigkeit des Phänomens beitragen.
„The Fashion Film Effect“ – so der Untertitel der Ausstellung in Anlehnung an die Modetheoretikerin Marketa Uhlirova – ist in erster Instanz die Möglichkeit, Kleidung in Bewegung zu zeigen. Hinzu kommt die Fähigkeit des Films, die physische Qualität des Kleides um weitere Sinneszusammenhänge zu erweitern, wobei experimentelle Effekte sowie Sound und Rhythmus eine essentielle Rolle spielen. Besonders der nicht-narrative Modefilm lotet die Gestaltungsspielräume sowohl von Mode als auch von Film aus. Das Stoffliche der Kleidung wird zu einer elastischen, polymorphen Größe unendlich potenzierbar.

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