SUR/FACE: Mirrors

On the façades of bank towers, in boutiques, gyms and lobbies, in our homes and on our smartphones – everywhere you look, there are mirrored surfaces. Why are reflective materials so tremendously popular these days? How are mirror effects used in design, and how does art reflect on them? And what is the impact of the omnipresent experience of mirrors on us human beings? The exhibition SUR/FACE: Mirrors focused on the phenomenon of the mirrored surface in art, design and architecture of the present. On 1,200 square metres of floor space, the show featured products by such designers as Ron Arad, Ettore Sottsass and Oskar Zieta and artworks by Monir Shahroudy Farmanfarmaian, Isa Genzken, Andy Warhol  and many others. More than a hundred objects made of mirrored glass, highly polished metal or reflective plastic attracted the viewer’s gaze, steered it, occasionally confounded it, and offered it new perspectives. In the characteristic architecture of the Richard Meier building with its views of the bank towers making up the Frankfurt skyline, the exhibition staged two spacious, abstract domestic situations reminiscent of lofts or temporary residences. In these settings, reflective design objects and furniture formed different interiors based on everyday lifeworlds. The viewers thus encountered rooms of everyday “mirror moments” both familiar and somehow different: from the public setting of a mirrored lobby the route led through rooms of a more private nature such as the living and dining room and into the bedroom and bathroom as the most intimate domestic zones. Artworks, most of them mirrored themselves, entered into relationships with the interiors and reflected on the subject of reflection.
The publication accompanying the exhibition delved into the mirrored surface against the backgrounds of design theory, psychoanalysis and the history of art and culture. It consolidated the curatorial team’s thoughts and researched on the subject of the mirror.

Curatorial Team: Dr Mahret Kupka, Dr Christine Nippe, Juliane Duft, Matthias Wagner K
Curatorial Assistance: Leonie Wiegand

24 June – 1 October 2017

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Als reflektierende Fassaden von Bankentürmen, in Boutiquen, Fitnessstudios und Empfangshallen, in unseren Wohnungen und auf unseren Smartphones – spiegelnde Oberflächen sind heute allgegenwärtig.
Wie erklärt sich die aktuelle Hochkonjunktur spiegelnder Materialien? Wie werden Spiegeleffekte im Design eingesetzt, wie werden sie in der Kunst reflektiert? Und wie beeinflusst uns die omnipräsente Spiegelerfahrung? Die Ausstellung SUR/FACE. Spiegel richtete den Fokus auf das Phänomen des Spiegelns in Kunst, Design und Architektur der Gegenwart. Auf 1.200 Quadratmetern zeigte die Schau Designobjekte etwa von Ron Arad, Ettore Sottsass und Oskar Zieta gemeinsam mit künstlerischen Arbeiten u.a. von Monir Shahroudy Farmanfarmaian, Isa Genzken oder Andy Warhol. Über 100 Exponate aus Spiegelglas, hochpolierten Metallen oder reflektierendem Kunststoff zogen den Blick auf sich, lenkten ihn, irritierten bisweilen, schafften neue Perspektiven.
In der charakteristischen Architektur des Richard Meier-Baus inszenierte die Ausstellung mit Blick auf die Bankentürme der Frankfurter Skyline zwei weiträumige, abstrahierte Wohnsituationen, die an Lofts oder temporäre Residenzen erinnerten. Darin bildeten reflektierende Designobjekte und Möbel unterschiedliche Interieurs, die an alltägliche Lebenswelten angelehnt waren. Vom öffentlichen Raum einer verspiegelten Lobby führte der Rundgang durch privatere Räume wie Wohn- oder Esszimmer bis in die intimsten Bereiche des Wohnens wie Schlaf- und Badezimmer. In Relation zu den Interieurs traten Kunstwerke, die, zumeist selbst spiegelnd, das Spiegeln thematisierten.
Begleitend zur Ausstellung erschien bei Revolver Publishing ein Lesebuch, das vor den Hintergründen der Designtheorie, der Psychoanalyse sowie der Kunst- und Kulturgeschichte die spiegelnde Oberfläche vertiefend erkundet. In den Texten fließen die Gedanken und Recherchen des Kuratorenteams zum Thema Spiegel zusammen.

Kuratorisches Team: Dr. Mahret Kupka, Dr. Christine Nippe, Juliane Duft, Matthias Wagner K

Kuratorische Assistenz: Leonie Wiegand

24. Juni – 1. Oktober 2017

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